Renovatie van brugpijlers: boren, boucharderen en verankeren


Het GEN (Gewestelijk ExpressNet) is een zeer uitgebreid openbaar vervoersproject, gericht op de ontsluiting van Brussel. Op verschillende bestaande lijnen wordt het trein- en tramverkeer verviervoudigd. Dat betekent ook dat de infrastructuur aangepast moet worden aan die extra belasting.

Het Pede-viaduct te Dilbeek bestaat uit 15 brugpijlers die gerenoveerd en versterkt dienen te worden. Diabeton stond in voor:
  • Kernboringen: 225 boringen (diam. 120 mm) dwars door de brugpijlers. Dat betekent boordieptes van 450 cm of zelfs 640 cm. In totaal meer dan 1 kilometer boorgaten.
  • Opruwen van de fundering om de hechting van een nieuw te gieten betonfundering aan de bestaande constructie te verzekeren. Diabeton bouwde hiervoor een bouchardeermachine die gemonteerd werd op een graafmachine. In totaal werd een oppervlakte van meer dan 1500 m² opgeruwd.
  • 5700 verankeringen voor de nieuwe fundering.
 
 

Schrijf u hier in & ontvang als eerste ons laatste nieuws per mail

In de kijker